OVERENSKOMSTER

Vår avdeling har medlemmer i en rekke yrker og bransjer. Det betyr samtidig at våre medlemmer er medlemmer i ulike overenskomster. Under finner du de overenskomstene som gjelder i vår avdeling. Her kan du laste ned og lese de ulike overenskomstene.

Industrioverenskomsten

• Industrioverenskomsten

Industrioverenskomsten er frontfaget i norske tariffrevisjoner, og ble forhandlet frem i 2012 på basis av fire tidligere overenskomster
     Verkstedsoverenskomsten ("VO")
     Teknologi- og dataoverenskomsten ("TD")
     Nexansoverenskomsten ("Nexans")
     Tekooverenskomsten ("Teko")

Biloverenskomsten

• Biloverenskomsten

Overenskomsten gjelder for ansatte som har sitt arbeid innenfor alle områder innen bilbransjen, (f.eks. bilverksteder, bilopprettingsverksteder, billakkeringsverksteder, gaffeltruckverksteder, traktorverksteder, verksteder for anleggsmaskiner, bilgummiverksteder og bensinstasjoner) herunder reparasjon, service, vedlikehold, lakkering, oppretting, lagerarbeid m.m

Overenskomsten for Byggindustrien

• Overenskomsten for Byggindustrien

Denne overenskomsten omfatter arbeidstakere innenfor byggeindustrien og byggevareutsalg. Dette gjelder blant annet trelast-, trehus-, trevare-, spon-, glassull-, gipsplate- og betongindustri og betongelementmontasje, lecaproduksjon, snekkeri, teglverk og annen byggevareindustri samt trelastutsalg og byggevarehus.

Fellesoverenskomsten for byggfag

• Fellesoverenskomsten for byggfag

Denne tariffavtale omfatter alt bygningsarbeid som tariffbundne medlemmer av NHO har eller får til utførelse i hele landet, også offshorearbeid i henhold til offshoreavtalen, bilag 16. Hvor denne tariffavtalen mellom NHO og LO gjelder eller blir gjort gjeldende etter første ledd, kan ikke noen av partene fra dette tidspunktet slutte nye overenskomster med andre om avvikende bestemmelser for lønns- og arbeidsvilkår.