Mascot legger ned driften i Norge:

Skrur av lyden i landets siste radiofabrikk

31.01.2018 Nyheter
Restene av Norges siste radiofabrikk flytter produksjonen ut av landet. Beslutningen kom overraskende på de ansatte.

Fredrikstad-bedriften Mascot gir opp produksjonen i Norge. Selskapet flytter produksjonen av strømforsyninger og batteriladere til Mascots fabrikk i Estland.

I dag arbeider 65 ansatte i Mascot i Norge.

– Mellom 35 og 40 ansatte i Norge vil bli berørt av flyttingen, sier styreleder Per Anton Kleppa.

Han understreker at flyttingen skyldes kostnadene.

– Det er dyrt å produsere i Norge. Mascot er en type bedrift med relativ lav verdiskaping per arbeidsplass. Det er vanskelig å få lønnsom produksjon med norske kostnader, sier Kleppa.

«Tragisk og utrolig»

Tillitsvalgt Petter Olsen (57) er oppgitt.

– Dette er tragisk og utrolig leit. Ledelsen mener det er fort dyrt med produksjon to steder i Europa, og at selskapet kan spare mellom 20 til 25 millioner hvert år ved å legge ned produksjonen her.

Olsen viser til at lønnsnivået i Baltikum er lavere enn i Norge.

– De ansatte i Estland tjener en tredjedel av det vi gjør.

Selv hadde han ikke regnet med noen flytting av produksjonen.

– Dette kom som lyn fra klar himmel. Signalene vi fikk før jul var at 2018 så veldig bra ut. Det føles som et slag under beltestedet, sier Olsen, som har jobbet i Mascot i 35 år.

Overlevde radioen

Mascot ble etablert i 1938 under navnet Østfold Radio. Selskapet var blant de første i Norge som produserte bilradio. I 1972 skiftet selskapet navn til Mascot.

– Vi er den eneste radiofabrikken som ble startet før annen verdenskrig som ikke har gått konkurs, sier styreleder Kleppa.

Mistet Nokia

– Det kan nok stemme. Totalt var det 60–70 norske radiofabrikker. De siste store radioprodusenten som gikk konkurs var Tandberg og Radionette. Men radiofabrikken jeg selv var ansatt i, David-Andersen, gikk ikke konkurs, sier Van der Lede, og peker på at selskapet ble solgt og delt opp i biter.

På midten av 1990-tallet inngikk Mascot en avtale med den finske mobiltelefonprodusenten Nokia om produksjon av mobil-ladere. Avtalen hadde en verdi på rundt en halv milliard kroner.

En produksjonsfeil skapte store medie-overskrifter. Mascot oppfordret kundene til å levere tilbake farlige batteriladere fordi de kunne sprekke som følge av en loddefeil. Hendelsen medførte at Mascot ga opp mobilsatsingen etter at avtalen med Nokia gikk ut.

I de siste årene har Mascot gått inn i nye områder og produserer blant annet små kretskort som driver trafikklys.

– Vi har en kunde vi leverer disse kretskortene til. Bare i fjor solgte vi kretskort for rundt 25 millioner kroner til dem.

«Brukbar jobbvekst»

Flere bedrifter i Østfold har siden årsskiftet meldt om nedbemanning, nedleggelse og flytting av produksjon ut av landet. Ifølge Fredriksstad Blad berører beslutningene over 100 arbeidsplasser i fylket.

– Østfold-industrien har vært gjennom en krevende omstilling, sier regiondirektør Roald Gulbrandsen i NHO Østfold.

Han peker på at situasjonen nå er bedre.

– Tallene viser at Østfold har en brukbar jobbvekst som ligger over landsgjennomsnittet. Markedsutsiktene for industrien i fylket ser bra ut. Eksportveksten fra Østfold økte med 11 prosent i 2016 og seks prosent i 2017, sier Gulbrandsen.

«En trist gave»

Klubblederen understreker at det blir vanskelig for mange av de ansatte å finne seg nye jobber.

– De ansatte i Mascot har en gjennomsnittsalder på 53 år. Når man er mellom 50 og 60 er det ikke lett å få ny jobb. Vi ser det som en selvfølge at bedriften er behjelpelig med å legge ting til rette slik at ansatte som nærmer seg afp kan få en mulighet til å bli i bedriften så de oppnår dette tilbudet, samt å være fleksible for ansatte som får nye jobber.

Selv hadde han regnet med å feire selskapets 80-årsjubileum i år.

– Dette ble en trist gave.