Markering foran Stortinget:
«NEI til bemanningsbransjen»

Vidar Schei 07.03.2018 Nyheter
Tirsdag 6.mars var det en viktig markering foran Stortinget. Det var en markering mot bemanningsbransjen.

- Det er med kjærlighet til byggebransjen at vi nå krever at det må innføres et midlertidig forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området, fastslo Fellesforbundets leder, Jørn Eggum, under sin appell til de oppmøtte.

- Vi ønsker oss at byggebransjen i dette området blir en bransje med faste ansatte og lærlinger. Med høy organisasjonsgrad og ryddige forhold, uten løsarbeid og sosial dumping, fortsatte Eggum.

Han benyttet også anledningen til å understreke at tross manglende politisk vilje på dette feltet tidligere, er det nå grunn til å tro at en rekke tiltak kan få flertall og dermed bli vedtatt i Stortinget, heriblant:

- En tydelig definisjon i arbeidsmiljøloven om hva en fast ansettelse er;
- At ansettelsen skal være løpende og tidsubegrenset;
- At det skal være forutsigbarhet for arbeid og inntekt. Null-timers kontrakter må skrotes;
- At Arbeidstilsynet skal ha sanksjonsmuligheter ved ulovlig innleie;
- Og sist, men ikke minst, sa Eggum; - Utover arbeidsmiljølovens hovedregel vil det bare være bedrifter som er omfattet av en landsdekkende tariffavtale med såkalt innstillingsrett som skal kunne leie inn. For alle andre vil det være et permanent forbud!

Fredrikstad Fagforening var på plass

Fellesforbundet Avdeling 2 Fredrikstad Fagforening var på plass med vår fane. Vi var der sammen med ca. 1500 med-demonstranter og det var totalt 33 faner tilstedet.

Arrangementet ble loset gjennom av veteranen Roy Pedersen fra LO i Oslo. I tillegg til Jørn Eggum, holdt også Audun Lysbakken (SV), Bjørnar Moxnes (Rødt), Per Olaf Lundteigen (Sp), Kristine J. Wendt (El & It), Jan Olav Andersen (El & It), Rudi Møller (Ungdomsutvalget; Fellesforbundet) og Arild Grande (Ap) appeller til de fremmøtte i kulden.

Markeringen var arrangert av Fellesforbundets avdeling 1 Oslo og Akershus, El og IT forbundet Oslo og Akershus, Fellesforbundets avdeling 605 (Rørleggernes Fagforening), Fellesforbundets avdeling 603 (Oslo Bygningsarbeiderforening), Heismontørenes Fagforening, Tømrer- og byggfagforeningen og Elektromontørenes Forening Oslo og Akershus, i samarbeid med LO i Oslo.